Pagina's

Een ‘NS-wandeltocht’ over de grens.

Een mooie wandeling van 19 km lang, van station naar station met de Euregio-Bahn RB64. Neem de trein vanaf Enschede (Hauptbahnhof) richting Münster. Alternatief: zet de auto bij het station in Ochtrup en neem de trein naar Metelen Land. De aanduiding ‘Land’ is volkomen terecht. Het station is een eenzame plek in een land van niets. Het dorp Metelen ligt op een afstand van ongeveer 4 kilometer.

Hoe klein ook, bij het station Metelen-Land is een heus spoorwegmuseum. Metelen- Land is het vertrekpunt van een afwisselende route, via hoofdzakelijk asfaltwegen. Van Metelen- land loopt de route naar de ‘Wasserburg Haus Welbergen’ (1282). De burg is voor het laatst bewoond door de Nederlandse bankier Jan Jordaan, gehuwd met Bertha van Heek (1876 – 1960) uit Twente. Na de burg loopt de route door Dorf Welbergen, met goede horeca voorzieningen. Vervolgens een mooie tocht door het Vechtdal en een steile beklimming van de Rothenberg (95m hoogte). Via een afdaling wordt het eindpunt Ochtrup bereikt.

Routebeschrijving
Vanaf het station, via een onbewaakte spoorwegovergang langs de vakantiewoningen bij een Waldsee (Duitsers zoeken altijd het water). De route wordt aan gegeven met ‘X12’ (wit). Vervolgens gedurende 400 meter genieten van de zoefauto’s op de provinciale weg de B70. Dan links een mooi bospaadje in. Via een viaduct onder de B54, en langs de buurtschap Schlattman, een wandeling door de kasteeltuin van Haus Welbergen (foto boven en onder).

De watermolen ontbreekt niet.

Via de Bertha Jordaan – van Heek Strasse bereik je het dorp Welbergen. Je passeert Gasthof ‘Alte Post’ In maart 2011 was de Gasthof helaas gesloten. Het was één van mijn favoriete eetgelegenheden over de grens. Welbergen is een oud vechtdorp van rond 1100. Er zijn drie mooie kerken. Via de Dorfstrasse bereik je het Vechtdal. Bij de buurtschap Elingmann (zie kaartje) verlaat je de ‘X12’. Je ziet links de Rothenberg.

Rechts vind je even verder een kapelletje, met altijd wel weer een brandend kaarsje. Dit kapelletje onderscheidt zich van de overigen door het model kruis. Dit ‘Coesfelder Kreuz’ is samengesteld in een Y-vorm. Schuin tegenover de kapel volgt de route een grasweg, de Rothenberg op. De weg langs Villa Jordan geeft een aardig uitzicht (volgende foto’s):

Daarna volgt een mooie afdaling via de X7 (wit).

Via een grasweg wordt Ochtrup bereikt. Ochtrup is van oorsprong een pottenbakkers en textiel stad. Via een winkelstraat bereik je het station.